Италианското списание за технологии в бутилирането и етикетирането Imbottigliamento.it публикува статия за технологичния и творчески процес зад етикетите на Glarus, чиито автор е Йордан Желев, The Labelmaker. Статията в оригинал е на италиански еизик, а ние Ви я предлагаме в превод на български.
Крафт бири с класни етикети
Успехът на дизайна на един етикет е винаги резултат от процес на сътрудничество между хората. Ето защо собствениците на марката Glarus, Деян Иванов и Ивелин Доровски, са обединили усилията си с дизайнера Йордан Желев, с фирмата специализирана в печат на етикети Ротопринт ООД и с UPM Raflatac, за да създадат етикет за крафт бира, който наистина постигна успех. Йордан Желев - арт директор, графичен дизайнер, калиграф и производител на етикети – е име вече познато на Деян Иванов: "Неговото име е известно сред производителите на вино. Работата с най-добрите се отплаща. Разбира се бирата трябва да има отличен вкус, но дизайнът и етикетът трябва да създадат впечатление на луксозен продукт". Самият Желев твърди, че дизайнът е винаги процес на сътрудничество. Името и логото, например, са концепция на собствениците на марката Glarus.
"Изхождайки от това си представих дизайна на новия етикет. Нарисувах гларуси и лога и оформих шрифтовете. Между нас имаше естествена химия, която премина в приятелски отношения, които, от своя страна, създадоха добра среда за проектантска дейност. Целта на дизайнера е да създаде външен облик, който лесно да се помни, който да може да се обясни и който да е тясно свързан с обекта на работа. Glarus напомня за морето, така че бе логично да се включи образа на красив варненски гларус. Исках да създам етикет, който да може да бъде непосредствено разпознаваем и запомнящ се, за да може клиентът да каже "търся бутилката с гларуса".
Устойчив за използване при тежки условия
За да вдъхне живот на дизайна на един етикет, в своята творческата роля Желев взема предвид материалите, технология на печат и възможностите на типографията.
"При проектиране на етикет трябва да имат предвид всички условия на употреба и съхранение на бутилките, за да се избегне произвеждането на етикет, който се отлепва по време на транспортиране, например. За да се избегнат рисковете, за етикетите на Гларус избрах да използвам метализираното пропиленово фолио Silver TC50 на UPM Raflatac. Този продукт за етикети е водоустойчив, с добра устойчивост на ниски и високи температури, устойчив на надрасквания и атрактивен визуално. Същевременно е снабден със самозалепваща лента RP37. В допълнение, това сребърно метализирано фолио елиминира необходимостта от топъл печат."
Допълва също, че метализираният ефект се запазва по време на печат. За да извлечете максимума от красотата му е използвал бели подложки. В горната част на етикета е използвал сребърните линии, за да създаде усещане за перспектива, хоризонт и полет, „област, в която нашият гларус да се чувства в свои води“.
Забележителен метален блясък
Запознат със способностите на производителя на етикети Ротопринт ООД, Йордан Желев определя детайлите за производството на етикетите с Деян Иванов. Всичко е направено така, че да няма проблеми с отпечатването, същевременно имайки предвид условията на съхранение и разпространение на продукта.
„Имало е случаи в миналото, когато етикети с топъл печат се заличават при поставяне на продукта в кутиите и случаи, в които етикетите се отлепват при охлаждане на продукта. Работейки съвместно, успяхме да избегнем тези проблеми, вземайки ги предвид от самото начало“ - твърди Виолета Никифорова, директор в Ротопринт ООД. Лентата PP Silver TC50 е отличен продукт за работа и е идеален за такива видове дизайн благодарение на своята яркост и на факта, че е в състояние да издържи на специфичните условия на съхранение на продукта. Йордан е останал много доволен от материала, защото не се е налагало топъл печат. Допълва също, че печатният процес не е сложен и дава възможност за флексопечат до три или четири цвята. Интересният отличаващ се офорт ефект на етикета на Гларус се постига чрез използването на матови и гланцови покрития, а частичната бяла подложка променя начина, по който изглежда цвета.
Печеливша стратегия
Етикетът за Гларус е засега единственият самозалепващ етикет за българска бира с лицева страна и самозалепваща се част специално избрани за създаването на продукт със забележителен облик, който да бъде представен в търговските обекти. Деян Иванов твърди, че в доказателство за качеството на продукта продажбите на тяхната крафт бира са се увеличили, достигайки почти максималния производствен капацитет.
„Ще продължим да разграничаваме нашите бири по аромат на продукта и цвят на етикета, поддържайки същевременно последователен имидж на марката, така че когато клиентите виждат бутилката, да знаят веднага какво има вътре и да могат бързо да намират търсеното. Ще продължим да използваме тези печеливши стратегии."
Източник: Imbottigliamento.it